Odločitev o ustrezni izbiri poklica oz. karierne poti je izredno zahtevna odločitev, zato je prav, da smo mladostnikom v oporo in pomoč pri izbiri ustrezne srednješolske smeri. V osnovni šoli koordinira karierno orientacijo šolska svetovalna šola, pri njej pa sodelujejo vsi strokovni delavci, starši in učenci sami.
Cilj aktivnosti je učencem pomagati pri odgovorni odločitvi o njihovi poklicni poti.
Proces se zaključi z individualnim svetovanjem učencem in opozarjanjem na optimalne možnosti na posameznih poklicnih področjih.
V okviru karierne orientacije na šoli se šolska svetovalna služba povezuje z zunanjimi institucijami (Zavod RS za zaposlovanje, CIP-s, Razvojne regionalne agencije, delodajalci …)
Vsebine poklicne orientacije se izvajajo tudi izven pouka z:
- Urejanjem oglasne deske – poklicni kotiček
- Informacijami na spletni strani
- Urejanje kotička z gradivi o srednjih šolah v šolski knjižnici
- Predstavitev srednjih šol
Naloge vseh, ki so kakorkoli vključeni v model poklicne orientacije se prepletajo.
Področja aktivnosti pri karierni orientaciji so:
- ure kariernega svetovanja z učenci;
- skupinsko in individualno delo z učenci 8. in 9. razreda ter posamezniki, ki zaključujejo šolanje v nižjih razredih OŠ;
- izvajanje razširjenega programa poklicne orientacije v 9-letni OŠ (sodelovanje pri organizaciji in izvedbi tehniških in naravoslovnih dni z vključevanjem vsebin s področja poklicne orientacije);
- izvajanje aktivnosti z zavodom za zaposlovanje, srednjimi šolami, CIP-som, podjetniškim centrom in drugimi organizacijami;
- individualno svetovanje, pogovori s starši in učenci pred vpisom v srednjo šolo;
- izvedba vpisa v srednje šole, svetovanje v obdobju preusmerjanja in omejitev vpisa;
- vnašanje podatkov o učnem uspehu učencev 9. razreda v program VPIS (januar in junij);
- sodelovanje pri roditeljskih sestankih za starše 8. in 9. razreda;
- svetovanje pri možnosti pridobivanja štipendij.
1. SODELOVANJE ŠSS Z UČITELJI in UČENCI
Pri rednem pouku učitelji v skladu z obravnavo učne snovi in v okviru danih možnosti informirajo in seznanjajo učence o poklicih.
Karierna orientacija od 1. do 5. razreda
- učenci pri različnih vsebinah pouka spoznavajo, da obstajajo različni poklici in jih poimenujejo ter spoznajo s čim se ukvarjajo
- učenci spoznajo poklice svojih staršev in poklice s katerimi se srečujejo v vsakdanjem življenju
Karierna orientacija v 6. razredu
- učenci začnejo spoznavati sami sebe (kakšen sem, kdo sem, ...)
- učenci spoznavajo dejavnike uspešnega učenja in učne stile
- spoznavajo različnost svojih želja
Karierna orientacija v 7. razredu
- učenci spoznavajo sami sebe, svoj značaj, kakšne so njihove sposobnosti, sposobnosti in priljubljene šolski predmeti.
- učenci se seznanjajo s poklici v posameznih dejavnostih in panogah
Karierna orientacija v 8. razredu
- učenci spoznavajo možnosti nadaljnjega izobraževanja: seznanijo se s šolskim sistemom v Sloveniji, spoznavajo srednješolske programe in poklice,
- spoznavajo sami sebe – svoje lastnosti in interese,
- odkrivajo svoj poklicni cilj – možnosti, ki jih imajo, da ga dosežejo,
- učenci preverijo svoje sposobnosti z MFBT testom, ki ga organizira Zavod za zaposlovanje,
- učenci spoznavajo dejavnike poklicnega izbora s pomočjo programa Kam in kako ter Poklicnega kažipota,
- učenci se seznanjajo s poklici v posameznih dejavnostih in panogah.
Karierna orientacija v 9. razredu
- učenci podrobneje spoznavajo srednješolske programe: srednješolski programi in poklici, predmetniki posameznih šol,
- spoznavajo dejavnike poklicnega izbora z vprašalnikom o poklicni poti,
- učenci se seznanjajo s poklici v posameznih dejavnostih in panogah.
2. SODELOVANJE S STARŠI
Pri karierni orientaciji se načeloma prvič srečamo s starši in učenci skupaj na delavnicah v 8. razredu, kjer odkrivajo interese, želje in poklicne namere učencev, seznanijo se z pomembnimi dejavniki, ki vplivajo na izbiro poklica. V 9. razredu je delo s starši poglobljeno. Starše seznanjamo z novostmi, vpisnimi pogoji, predstavimo točkovni sistem, opozorimo na rokovnik, seznanimo s sistemom štipendiranja, seznanjamo z možnostmi nadaljevanja šolanja po srednji šoli ter spregovorimo o različnih možnostih zaposlovanja.
Organiziran je tudi vsaj eden individualni razgovor s staršem in učencem, po željah in potrebi pa lahko več.
3. SODELOVANJE Z ZUNANJIMI USTANOVAMI
- Zavod republike Slovenije za zaposlovanje – poklicni svetovalci s posredovanjem informacij in svetovanjem pomagajo posamezniku pri spoznavanju njegovih lastnosti, interesov ter seveda pri odločanju za šolanje; skupaj načrtujemo testiranje in anketiranje, skupaj opravimo timske posvete …
- Centrom za informiranje in poklicno svetovanje – individualno svetovanje posamezniku pri načrtovanju poklicne poti in izobraževalne poti;; učenci se lahko udeležujejo predstavitev poklicev in srednjih šol;
- Obrtno zbornico Slovenije in Občinsko obrtno zbornico – sodelujemo pri urejanju pogodb za izobraževanje, pri predstavitvi poklicev pri obrtnikih v domačem okolju,
- S srednjimi šolami –sodelovanje pri informativnih dnevih, obveščanje o novostih, zbiranje informacij ob vpisu, osebno svetovanje v posebnih primerih …
- Ministrstvo za šolstvo in šport – vnos in posredovanje podatkov o učni uspešnosti devetošolcev;
- Razvojnimi agencijami v okolju – predstavitev poklicev, ogledi poklicev, predavanja za starše …